Jourhem iFokus

Jourhem

Läst 62 ggr
Catlady91
0

Vad är jourhem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det funderar nog många på.
Vad är jourhem, och vad innebär det att vara det?

Jag kan inte ge ett exakt svar, då alla djurorganisationer har olika regler och rutiner, men i allmänhet ser det ut såhär:

Vad innebär det att vara jourhem?

• Du tar hand om ett djur åt ett djurhem/organisation, istället för att den ska vara uppställda nånstans

• Djurhemmet/organisationen tar hand om alla nödvändiga utgifter. Mat, veterinärbesök, och allt annat ett djur behöver. Som kattsand, om det gäller en katt. Alla övriga utgifter så som leksaker, godis m.m står du för själv

• Du tar hand om djuret som om det vore ditt eget. Du tar den till veterinär vid behov, sköter medicinering/rehabilitering om så behövs m.m

• När djuret sedan är redo att flytta till ett eget föralltid-hem, tar du emot potentiella nya ägare för besök. Detta gör också att det är du som ser kemin som uppstår, eller inte uppstår, mellan nya ägaren och djuret. De flesta djurhem rådgör du med dig vilket hem som passar djuret bäst. Du är den som känner djuret bäst, då den bott hemma hos dig

• När djuret sedan ska flytta, är det dig den nya ägare hämtar djuret ifrån. Det är också dig de kan komma att kontakta med frågor och funderingar kring djuret, tills de lärt känna djuret själva

Vem kan bli jourhem?
Nästan vem som helst kan bli jourhem, men det finns vissa krav.

• Du måste ha kunskap om det djur du ska vara jourhem åt

• Ditt hem ska vara en lugn miljö, som inte stressar djuret

• Du måste kunna tillgodose till djurets bästa och behov

• Helst inga barn under 10 år, då det oftast innebär mycket stök och höga ljudnivåer i ett hem med små barn. Men vissa djurhem/organisationer tillåter detta. Så för att vara säker, kontakta ditt djurhem/organisation

• Vissa djurhem/organisationer har egna regler om jourhem, så för att vara säker på att just du passar som jourhem, kontakta ditt närmaste djurhem/organisation

Vad gör jag om jag vill bli jourhem?
Om du vill bli jourhem, kontakta ditt närmaste djurhem/organisation och anmäl dig 😊
Enklaste sättet att hitta det, är att googla. Du kan även kontakta Djurskyddet Sverige och fråga dom.

Jag har varit jourhem till katthemmet Bill&Bull sedan 2020, och har därför en del erfarenhet. Så kontakta mig på PM om du har några frågor eller funderingar 😊

Har du problem med djuret du tar hand om, kan du alltid kontakta det djurhem/organisation du hjälper, eller skriva ut din fråga på rätt förutom här på iFokus. Eller så frågar du här! Kanske finns det fler som hjälper samma djur som dig, som kan ge dig tips och råd 😊

Lycka till!
CatLady91, sajtvärd

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪