Selma, katt
Detta är Selma!
Selma hittades ute i slutet av 2021, och den hennes närhet tyckte hon verkade hungrig och kall. Hon hade då setts till i området i ca 2 månader. Jag kontaktades, och åkte självklart genast dit för att hämta denna stackars katt. Det var ju -14 grader ute!
Varken jag eller upphittaren fick tag i henne, så jag lämnade buren och lite mat, och lät upphittaren med sin familj försöka se om de kunde få in henne i buren senare.
En timme senare ringer upphittaren. Hennes man hade kommit hem, och han fick tag i Selma direkt. Det var då vi upptäckte att hon var lite rädd för kvinnor, men litade fullt ut på män. Varför vet vi inte, och det får vi nog aldrig veta heller.
Jag åkte genast dit, tog henne till veterinär för att läsa efter chip, men hon var tyvärr inte id-märkt.
Hon fick då följa med mig hem, och jakten på hennes ägare började. Men ingen hörde av sig, så katthemmet jag jobbar för tog över Selma som sin katt.
Selma var väldigt rädd och gömde sig mycket, samtidigt som hon slogs med sitt behov av närhet. Så hon låg gärna bredvid, och lät mig smeka hennes päls lite.
Mamma fick kämpa i två veckor, med mutande av godis, för att få röra henne. För pappa räckte det att hålla ner handen, och Selma var kääääär! Dagen före julafton hade vi uppesittarkväll hos mig, och Selma låg hos pappa hela tiden! Och min katt Mysan låg också vid honom. Ni kan ju tänka er hur kul det var för en kattallergiker :P
Samma sak på nyårsafton, då vi också firade hos mig!
Men pappa är så djurkär, så han brydde sig inte! Han tog lite astmamedicin, tvättade händer och ögon, med jämna mellanrum bara. För inte kan man stöta bort ett djur som älskar dig så mycket!
Dagarna gick, veckorna gick, och plötsligt hade jag en aktiv katt här hemma som inte var rädd för nånting!
Från att få och gömma sig när det kom folk, till att sitta helt still och titta på gästerna, och sedan faktiskt hälsa på dom.
Nu kommer hon varje kväll och vill ligga i mitt knä och mysa hela kvällarna! Och varje natt sover hon så nära mig det går i sängen 😊
Selma är nu redo för adoption, och vi väntar på det rätta föralltid-hemmet för henne ♥️
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Igår fick vi besök av en man och hans 8 åriga dotter, som var intresserade av Selma. De kom tyvärr precis när Kattens ska få mat, så Selma var inte så jättesugen på att prata med dom. Den där katten har bara mat i skallen 😂
Men när maten väl var uppäten, så kunde hon hälsa på besöket. Och då klickade dom riktigt bra!
Nästa vecka kommer de på besök nummer 2, och veckan efter hämtar de väl henne 😊
Känns lite vemodigt, men jag är glad för hennes skull. Äntligen får hon en egen familj ❤️
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪